През периода 21-25-ти ноември се проведе един от основните етапи в международния проект, посветен на доброволчеството, в който участие взима ЧПГЧО “ЧЕЛОПЕЧ”. Програмата е част от кампанията на Академията на централно-европейските училища (ACES), а езиковата гимназия взима участие в нея за втори път, след като през предходната учебна година работихме по проект с партньори от Хърватия.
 


Актуалният проект, озаглавен “Бъди промяната! Осмисли деня си!”, задълбава подробно в необятната тема за доброволчеството и желанието да помагаш за различни каузи, а основен координатор е г-жа Димитринка Арнаудова, преподавател по история и цивилизация.

На 2-ри октомври участниците в проекта изпълниха първата мисия, състояща се в почистването на отпадъци на терена над град Златица при църковния комплекс “Спасово кладенче” и района на Салта Алан в Стара планина. Въоръжени с големи чували, възпитаниците на Гимназията изразиха мнението си за замърсяването на околната среда, събирайки изхвърлените боклуци с надеждата за едно по-светло екологично бъдеще на района, в който живеем.

Традиционното празнуване на Хелоуин в Гимназията тази година бе осъществено също под егидата на ACES, като организацията на празника бе осъществена от участниците в проекта.
 


Разбира се, най-вълнуващата част за всички дотук бе посещението на унгарските и словенските ни партньори в проекта.
В късната вечер на 21-ви ноември (понеделник), челопешките ученици изпълниха пространството пред хотел “Антик” в град Златица, за да посрещнат дългоочакваните си гости с едно шумно и вълнуващо “Добре дошли в България!”. Всеки унгарски и словенски ученик бе настанен в приемно семейство, а ролята на такива поеха именно тези на нашите ученици.

Първият ден на българска земя бе отбелязан с гостуване в езиковата гимназия, запознаване с учениците, учителите и училищната база. Деловата част от първия работен ден се осъществи в Резиденцията на Челопеч Майнинг ЕАД, където всички страни представиха специално подготвени презентации за себе си и училищата си, а по-късно изработваха и интерактивни коледни картички, за което поучиха неоценима помощ от г-жа Марийка Динекова, преподавател по физика и астрономия и ръководител на проекта Арт-работилница“ в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“.

На 23-ти ноември (сряда) за гостите ни бе организирано посещение в Челопеч Майнинг ЕАД, където бяха запознати с работата на фирмата, а след това се отправихме към столицата ни, София. Всеки ученик от домакините представи по една от културните и туристически забележителности на столицата: храм-паметника “Свети Александър Невски”, Народния театър, Президентството, Парламента и Руската църква.
 


24-ти ноември специално бе отреден за посещение на един от най-красивите български градове – Пловдив. Красивата и характерна архитектура на стария град, строен и дострояван през вековете, впечатли изключително много гостите ни от Унгария и Словения, а сред посетените туристически атракции бяха: Античният театър, Регионалният етнографски музей и, разбира се, пловдивските възрожденски къщи. Преди да потеглят обратно към вкъщи, учениците получиха свободно време, оползотворено с разходка в новата част на града, където акцентът бе поставен върху контраста между различните архитектурни епохи.

За съжаление “всяка приказка има своя край”. Сутринта на 25-ти септември (петък) бе изпълнена с вълнуващи емоции и прегръдки, тъй като новите приятели от България, Совения и Унгария се разделиха и гостите поеха към родните страни.

Седмицата бе изпълнена с положителни чувства, а спомените със сигурност ще останат незабравими за всеки от нас.

Тъй като проектът не е приключил, пред нас предстоят още инициативи през идните месеци, а през пролетта ни предстои да върнем визитата на партньорите ни от Унгария и Словения. Затова… “To Be Continued!”.

Христо Серафимов-XI клас
 

В периода 07-11 ноември 2011 год. в град Дъндалк, Ирландия, се проведе Десетата международна конференция на Азиатско-европейската образователна мрежа /АЕС NET/– програма, финансирана и администрирана от Азиатско- европейската фондация.

Създадена през 1998 год., програмата има уникална структура, обединяваща средни училища от Европа и Азия. Чрез своите инициативи, АЕС предоставя възможност за съвместно сътрудничество в областта на образованието и интеркултурния диалог между страните, членове на организацията. Програмата представлява отлично функционираща съвременна кибер класна стая, в която ученици и учители изграждат партньорства и интерконтинентални връзки, реализират общи онлайн проекти и образователни обмени. Едно от основните средства за постигане на целите е използването на информационните технологии, но на едно много по-високо ниво, маркиращо бъдещето на съвременното глобално образование. В организацията членуват 45 страни. ЧПГЧО „ЧЕОПЕЧ” е първото училище в България, член на АЕС.

От началото на своето членство, началото на 2007 год. ЧПГЧО участва в редица междуконтинентални проекти като до настоящия момент четири от проектите на гимназията са печелили награди за изключителни постижения в областта на интеркултурния диалог и използването на информационни технологии в образованието. Тази година проектът на ЧПГЧО„ЧЕЛОПЕЧ” - “East Speaks West, West Speaks East” (”Изтокът говори западен език, Западът говори източен”) отново бе сред най-добрите и заедно с още пет проекта от общо 33, бе представен на Десетата международна конференция. Работата на учениците бе високо оценена и получи адмирации от присъстващите представители на почти всички страни членки, а специално жури удостои проекта с награда за изключително качество. Наградата има за цел да насърчава развитието на иновативни, ефективни и устойчиви онлайн интеркултурни проекти.

Партньори в проекта на гимназията са училища от Индия, Филипините, Монголия, Малайзия, Италия, Германия, а основната цел е по интересен, забавен, нестандартен и ефективен начин да се вникне в същността даден чужд език, неговите ритъм, мелодия, интонация. Резултатите са публикувани на сайта на проекта www.eswwse.webs.com Учениците от 10“А“ и 10“Б“ клас на ЧПГЧО избраха като предизвикателство един непознат и сложен за тях език- хинди. Справиха се отлично както с аудио, така и с видео записа на приказката „Пепеляшка” на хинди. Стойо Тетевенски, Николета Панджерова, Вяра Лукова, Борис Гърков, Ванеса Гечева, Мария Текерлекова, Добриела Маринова от 10“А“ клас и Богдан Луканов, Радина Червенкова и Лиляна Мутафова от 10“Б“ клас създадоха туристически разговорник за тийнейджъри.

Благодарение на подкрепата на фирмата спонсор на училището, Челопеч Майнинг ЕАД, координаторът на проекта, г-жа Димитринка Арнаудова-учител по история и цивилизация в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“, присъства на конференцията и представи лично продукта на своите ученици при презентирането на наградените проекти. Това бе единствения проект с българско участие, достигнал до финала. Сред официалните гости на Конференцията бяха председателят на Европейския парламент от 2002-2004 год. - г-н Пат Кокс, министърът на образованието на Ирландия - г-н Руъри Куин, президентът на Азиатско-европейската фондация - г-н Жанг Хонг Ти и представители на местната власт и администрация.

Програмата включваше представяне на новите тенденции в областта на образованието и информационните и дигитални технологии, посещение на образователни институции, културна програма и не на последно място - обсъждане на бъдещи партньорства и избор на тематични области за съвместни проекти. Бяха предложени работни платформи, около които се сформираха нови екипи.

През следващия работен цикъл г-жа Арнаудова и учениците от ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ ще работят съвместно по няколко проекта с училища от Сингапур, Малайзия, Тайланд, Индия и Словакия. Предстоят нови предизвикателства, усърдна работа и космополитизиране на институцията ЧПГЧО „ЧЕОПЕЧ”.
 


Д. Арнаудова с партньорите от Филипините и Индия и г-н Пат Кокс, председател на Европейския парламент (2002-2004 год.)



10а клас по време заснемането на „Пепеляшка” на хинди


P.S. Екипът на проекта изказва благодарност на мениджърския състав и персонала на хотел „Антик” и ресторант „Музея” в гр. Златица за оказаното съдействие по време на снимките.
 

ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ В АКАДЕМИЯТА НА ЦЕНТРАЛНОЕВРОПЕЙСКИТЕ УЧИЛИЩА“

В края на април АКАДЕМИЯТА НА ЦЕНТРАЛНОЕВРОПЕЙСКИТЕ УЧИЛИЩА (ASEC) организира тридневна академия в Прага за участниците в тазгодишния проект, посветен на превенция на комуникативната агресията в училище и сред младите хора. Основна цел на форума в Прага, организиран в партньорството с „Вчели Дом“, Словакия, бе да се представи постигнатото през настоящата година от всички училища, работили по 45 различни проекта по темата. Организацията, която финансира академията, Erste Foundation, бе вложила сериозен ресурс в грандиозното събитие и накара участниците да се чувстват удобно в чешката столица и в огромния конгресен хотел „Дипломат“. Всеки етап от академията бе планиран изключително професионално, целенасочено и прецизно.

На 29 март ученици и учители от всичките 15 държави, членове на ACES, пристигнаха в чешката столица и още същата вечер се събраха в най-голямата семинарна зала на хотел „Дипломат“, където бяха приветствани от организаторите на събитието и бяха запознати с предстоящите дейности в програмата.

На втория ден се състоя тържественото откриване, след което представителите на различните проекти /Общо 45 проекта и 109 училища от 15 европейски държави…/ получиха възможност чрез интерактивна игра да споделят впечатленията си от постигнатото. Предварително бяха поставени въпроси относно работата по различните проекти и бе разяснен регламента, според който резултатите от всеки проект ще бъдат представени пред публика. Екипите получиха един час, за да подготвят своите презентационни дъски, така че ясно да се демонстрират най-съществените резултати от работата на партньорските групи . На всеки проект бяха отделени три презентационни минути, като учениците трябваше да подберат най- точния и интересен начин, за да запознаят останалите с работата на екипите. След представянето на всички проекти, учениците и учителите дефинираха пет категории, и всеки екип ситуира проекта си в една от тях, в която той е най-силен, а след това трябваше да обоснове съответния избор.

Екипът на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“, който работи по проекта „Разчупете стереотипите-намерете път един към друг!“, избра да се включи в категорията за иновационни методи и практики при разрешаването на конфликти. През изминалите месеци ние работихме по метода на Маршал Розенберг за ненасилствена комуникация, следвайки четирите стъпки: Наблюдение- способността да отделяме фактите от емоциите; Чувства- способността да изразяваме чувствата си; Нужди- умението да дефинираме конкретни потребности и Молба- умението да отправим молба към човека срещу нас без тя да звучи или да има посланието на изискване. Заедно с партньорите ни от Хърватска бяхме осъществили много сериозна предварителна подготовка, като дори раздадохме символични подаръци, свързани с темата на проекта. С координатора на проекта, г-жа Димитринка Арнаудова, демонстрирахме постигнатото от целия екип с помощта на перфектно подготвен и много добре естетически издържан постер, върху който с много творчески ентусиазъм работиха учениците от 10-ти и 11-ти клас на ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ и партньорите ни от Гимназия „Еуджена Кумичица“ в гр.Опатия, Хърватска. Въпреки краткото време, отделено за презентация, презентиращите ученици проявиха креативност и оригиналност и разиграха малък куклен театър, с който отправиха своите послания към публиката.

По време на втория етап всички екипи имаха възможност да се запознаят с презентациите на останалите, давайки им подробна информация за дейностите, които са следвали през седемте месеца работа.

След изморителната работа дойде и времето за отдих. Първата вечер то бе отделено на т. нар. „Театър на Физиката”. Интересни факти от света на физиката бяха представени по начин, който ги превръща от наука в истинско забавление, без да загубят стойността си на научни достижения.

Последният семинарен ден започна в голямата конферентна зала „Прага“, а участниците и организаторите на събитието бяха приветствани от представители на министерствата на образованието от страните, които са част от семейството на ACES. Всеки представител на образователно министерство по различен начини направи своето представяне по темата на деня - „това, което ги провокира да се чудят”. След приключването на тази официална част, всеки участник стана част от две работни срещи – сутрешна и следобедна, свързани с различни аспекти на темата за доброволчеството, която ще бъде основна цел в следващия проект на ACES. Изключително полезна бе за всички срещата и работата с висококвалифицираните и международно утвърдени обучители.

Закриването на академията бе в Международния културен център в Прага. На тържествена церемония, в която бе отделено време за всички участници в събитието, бе дадена думата на представителите на Erste Foundation, които с гордост обявиха всички успехи, които са постигнати в рамките на тазгодишния проект. След тях, чрез импровизиран театър на сенките, организаторите от ACES визуализираха значението на Академията от своя гледна точка, след което отстъпиха сцената на комисията, която обобщи резултатите от постигнатото.

На церемонията по закриването официални гости бяха посланиците на държавите участнички, представители на европейски банки и министерства. Всяко министерство на образованието получи символичен подарък за подкрепата, оказана на екипите през годината. В края на тържествената церемония всяко училище получи плакет със знака на ACES, който символизира присъединяването му към семейството на Академията на централноевропейските училища.
След официалната част всички участници, заредени с положителни емоции, потеглиха за дома си, а тези, които имаха възможност да останат поне до следобеда на следващия ден, участваха в много екзотична екскурзия из Златна Прага.


Елена Попова – XI клас
 

През учебната 2011-2012-а год., Частна профилирана гимназия с чуждоезиково обучение “ЧЕОПЕЧ” (ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“) за втора поредна година ще вземе участие в международен проект – част от кампанията на Академията на централноевропейските училища (aces).

Набиращата все по-голяма популярност в Европа институция е основана през 2006 год. и в нея членуват 15 европейски държави (Албания, Австрия, Босна и Херцеговина, България, Хърватска, Чехия, Унгария, Косово, Македония, Румъния, Сърбия, Словакия и Словения). Основната мисия на престижната академия е разработване на проекти по зададени теми и обменни програми, в които взимат участие учители и ученици от различни страни.

Работната тема тази година е “Building bridges in societies – volunteer in your communities” (“Построяване на мостове в обществото – бъди доброволец във твоята общност!”) и е тематично посветена на идеята за доброволчеството и изкуството да помагаш за дадена кауза, придобивайки опит и нови знания и оставяйки материалното на заден план. Да си доброволец днес означава да даряваш част от времето си, помагайки на различни общности и институции и да си изцяло отдаден на това. Проектът, спечелен от ЧПГЧО “ЧЕОПЕЧ” е озаглавен “Be The Change! Make Your Day!”, а международните партньори по проекта са ученици от малкото западнословенско градче Випава и от красивата столица на Унгария – Будапеща. Работен език на проекта е английски.
 


На 16-ти септември учениците и учителите в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ проведоха среща с г-жа Марсийн Хаус, съпруга на вицепрезидента на Dundee Precious Metals Inc., Рик Хаус. Срещата на българските ученици с изключително опитната в сферата на доброволчеството канадка с американски корени постави неформален старт на проекта. Гимназистите от 10ти и 11ти клас получиха възможността да обменят опит и да зададат въпросите си, получавайки не по-малко интересни отговори не само по темата за доброволчеството, но и за обществените норми и образованието в Канада. От г-жа Хаус научихме, че в Канада всеки учащ има 40 часа доброволчески труд, който трябва изпълни, преди да получи дипломата си, и това може да се случи по много и различни начини – помощ на възрастни хора, гледане на деца и т.н. В Канада с доброволчество се занимават хора от всякакви възрастови групи, но най-разпространената и типична възраст е 16-18 години.
 


Официалното начало на проекта и първата стъпка към реализацията му в ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ще се случи в периода от 25-29 септември на работен семинар в град Сараево, Босна и Херцеговина. От страна на ЧПГЧО “ЧЕЛОПЕЧ” ще се включат г-жа Димитринка Арнаудова, преподавател по история и цивилизация и основен координатор на проекта и Николета Панджерова от 10ти клас, която спечели мястото си чрез вътрешен конкурс от два етапа, проведен сред всички ученици, участници в проекта.

Христо Серафимов - XI“Б“ клас
 

УСПЕХЪТ - ПОСТОЯНСТВО И УПОРИТОСТ
(С дванадесетокласника от ЧПГЧО „ЧЕЛОПЕЧ“ Марина Брайкова,
разговаря Мария Томева от X клас)

Въпросът, който вълнува днешните кандидат-студенти е къде да учим? Висшите учебни заведения предлагат все повече и повече възможности за висока квалификация и добра реализация на младите представители на днешното общество.

И тази година един от лидерите сред висшите учебни заведения в България и в цяла Югоизточна Европа - УНСС, проведе единен приемен изпит за кандидат-студентите от страната. Чрез предварителния изпит бъдещите студенти имаха възможността да проверят знанията си, а ако те се окажат достатъчно добри, оценката им е валидна и равноправна за при определяне на приемния бал в съответния ВУЗ.

През изминалата седмица Марина Брайкова, ученичка от 12 клас на ЧПГЧО “ЧЕЛОПЕЧ“, положи предварителния приемен изпит в Университета за национално и световно стопанство, а с резултата от него, Отличен 599, написа поредната впечатляваща страница в историята на успешната реализация на ученици от нашата Гимназия в кандидатстудентската кампания.

-Здравей, Марина! Поздравления за отличния резултат. Ще ни споделиш ли малко повече за изминалия изпит?
-Кандидатствах в УНСС на 15.02.2011 год. Изпитът е предварителен и се провежда в електронен формат. Състоеше се от осемдесет въпроса, разпределени в три модула. Първите два модула са задължителни и включват по двадесет въпроса от български език, езикова култура и математика. Третият модул е изборен, а изборът се осъществява от: български език и литература, математика, география, история или икономика. Аз избрах български език и литература.

-Какви са предимствата и недостатъците при този вид приемен изпит?
-Интересното при електронния изпит е, че системата избира въпросите на случаен принцип за всеки кандидат-студент и в известен смисъл трябва да се разчита и на късмет. Освен това, оценката се появява на екрана в момента на приключване на изпита, което е предимство, защото кандидат-студентът научава веднага за резултата си, а и обективността при оценяването на знанията е гарантирана...

-Смяташ ли, че занията, получени в училище са на достатъчно добро ниво за кандидатстудентски успех и какво ти дадоха петте години обучение в Гимназията?
-Разбира се, че обучението в ЧПГЧО е на необходимото високо равнище, фактите го доказват… Преподавателите в нашата гимназия освен преподаватели добре изпълняват ролята и на възпитатели. Помагат ни да се оформим като личности. Те са наши приятели - изслушват ни, разбират проблемите ни и ни подкрепят.

-Смяташ ли, че в България може да се постигне добра реализация?
- Трудно е, но не и невъзможно. Надявам се, че с времето шансът за добра реализация на младите хора ще нарасне и в по-голяма степен ще съответства на възможностите за реализация, които предлагат страните от Западна Европа и САЩ.

-Благодаря за изчерпателните отговори. Желая ти много успех и не спирай да доказваш възможностите си! Надяваме се все повече наши съученици и приятели да имат амбицията и възможностите да постигнат на същите резултати.